Celem przedmiotu jest położenie nacisku na znaczenie informacji i wiedzy we współczesnych przedsiębiorstwach, na koncepcje zarządzania informacją i zarządzania wiedzą, jako jedne z metod poprawy skuteczności funkcjonowania przedsiębiorstw i uzyskiwania przez nie przewagi konkurencyjnej oraz zapoznanie z warunkami sprzyjającymi i barierami hamującymi rozwój zarządzania wiedzą w organizacji.
1. Wprowadzenie do zarządzania wiedzą
m.in. Gospodarka oparta na wiedzy; Jak rozumieć zarządzanie wiedzą; Historia zarządzania wiedzą od starożytności do współczesności
m.in. Filozofia a zarządzanie wiedzą w historii i współcześnie; Procesowa koncepcja poznania; Praktyczna koncepcja wiedzy i poznania.
3. Wykorzystywanie wiedzy
m.in. Kapitał intelektualny; Kapitał ludzki, społeczny i organizacyjny; Kapitał intelektualny i patenty; Audyt wiedzy w praktyce
4. Nurty w zarządzaniu strategicznym
m.in. różne podejścia do zarządzania strategicznego; Konstruowanie strategii zarządzania wiedzą; Strategie innowacji i personalizacji
m.in. Indywidualne i zespołowe uczenie się; ramowe koncepcje uczenia się organizacji; Oduczanie się
6. Organizacja ucząca się
m.in. Wkład amerykański, brytyjski i japoński; Organizacja ucząca się a zarządzanie wiedzą
7. Artefakty wiedzy
m.in. Narzędzia zarządzania wiedzą; Systemy zarządzania wiedzą
- Nauczyciel: Jerzy Zamojski